در دنیایی که اینستاگرام دارای بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال ماهانه است و همچنان بر چشم‌انداز رسانه‌های اجتماعی تسلط دارد، درک نحوه عملکرد الگوریتم اینستاگرام دیگر یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است. آیا می‌دانستید الگوریتم اینستاگرام تعیین می‌کند که از بین ۹۵ میلیون عکس و ویدیویی که روزانه توسط کاربران منتشر می‌شود، چه محتوایی در فید اینستاگرام شما ظاهر شود؟ تا به حال به این نکته توجه کرده‌اید که چرا محتوای نمایش داده شده در اکسپلور اینستاگرام برای افراد با یکدیگر متفاوت است؟ اینستاگرام چطور محتوای مورد پسند کاربران را شناسایی و به آن‌ها نمایش می‌دهد؟ چه یک کاربر کنجکاو اینستاگرام باشید و چه صاحب کسب‌وکاری که در تلاش برای افزایش فالور و بازدید از پیج اینستاگرامتان هستید، آشنایی با الگوریتم اینستاگرام و استفاده از قدرت این الگوریتم، می‌تواند بازی را تغییر دهد.

در این بخش از مجله گاو بنفش قصد داریم الگوریتم اینستاگرام را به طور کامل مورد بررسی قرار داده و رازهای بهتر دیده شدن در اینستاگرام، به کمک الگوریتم را فاش کرده‌ایم. در ابتدا توضیح میدهیم الگوریتم اینستاگرام چیست و چگونه کار می‌کند. سپس به بررسی دقیق الگوریتم اینستا در بخشهای مختلف نظیر فید، استوری، اکسپلور و ریلز اینستاگرام می‌پردازیم و در انتها ترفندهایی برای عملکرد هرچه بهتر پیج با استفاده از الگوریتم اینستا را ذکر خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

الگوریتم اینستاگرام چیست؟

الگوریتم اینستاگرام مسئول مرتب‌سازی و نمایش محتوا در پلتفرم اینستاگرام است. در واقع الگوریتم اینستاگرام مجموعه‌ای از قوانین است که محتوا را در این پلتفرم رتبه بندی می‌کند. الگوریتم اینستاگرام تصمیم می‌گیرد که چه محتوایی با چه ترتیبی در فید اینستاگرام کاربران، صفحات هشتگ، ریلز، اکسپلور و … نمایش داده شود.

الگوریتم اینستاگرام به تحلیل تمام محتواهای ارسال شده در اینستاگرام می‌پردازد. این تحلیل، اطلاعاتی مانند کپشن‌ها و متن جایگزین تصاویر، هشتگ‌ها و معیارهای تعامل از جمله تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها و اشتراک‌گذاری‌ها را در نظر می‌گیرد. سپس بر اساس این اطلاعات، محتوا را به نحوی نمایش می‌دهد که کاربران به محتواهایی که علاقه مندند، دسترسی آسان‌تری داشته باشند.

هدف اصلی الگوریتم اینستاگرام این است که تجربه کاربران در این پلتفرم را تا جای ممکن خوشایند کند و محتواهایی که با توجه به علایق و رفتار کاربران جذاب است را به آنها نمایش دهد. به زبان ساده الگوریتم اینستاگرام با بررسی اطلاعات محتوا (ریلز، پستها و استوری‌ها) و اطلاعات کاربران (علاقمندی‌ها و نحوه رفتار در اینستاگرام) سعی در نمایش محتوای درست به کاربران درست دارد. مدیر عامل اینستاگرام؛ آدام موسری، این الگوریتم را به عنوان «رتبه‌بندی» معرفی کرده است. وی در یک گفتگو در سال ۲۰۲۲ اشاره کرد: «ممکن است برخی از شما سوالاتی درباره رتبه‌بندی داشته باشید، اما این الگوریتم واقعاً به ما کمک می‌کند تا استفاده از اینستاگرام را برای تمام کاربران بهبود داده و آن را ارزشمندتر کنیم».

آشنایی با نحوه عملکرد الگوریتم اینستاگرام برای صاحبان مشاغل و بازاریابان دیجیتال نیز بسیار اهمیت دارد. زیرا دانستن نحوه عملکرد الگوریتم اینستاگرام و بهینه‌سازی محتوا بر طبق آن، می‌تواند منجر به نمایش پست‌های بیشتری برای کاربران بیشتری شود.

الگوریتم اینستاگرام چگونه کار می‌کند؟

هر بار که کاربری اپلیکیشن اینستاگرام را باز می‌کند، الگوریتم اینستاگرام به تحلیل و مرتب‌سازی تمام محتواهای موجود در این پلتفرم می‌پردازد و تصمیم می‌گیرد که کدام محتوا را با چه ترتیبی رتبه بندی کرده و به کاربر نمایش دهد.

۳ عامل مهم رتبه بندی در الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۳ عبارتند از:

  • رابطه بین منتشرکننده محتوا و بیننده: الگوریتم اینستاگرام، محتوای کاربرانی را به شما نمایش می‌دهد که شما با آن‌ها تعامل بیشتری دارید. این تعامل شامل لایک کردن پست‌ها، کامنت گذاشتن، اشتراک گذاری، سیو، ارسال دایرکت مسیج و… است. این ارتباطات بین کاربر و منتشرکننده محتوا، به عنوان یک عامل مهم در نمایش و رتبه بندی محتواها در اینستاگرام در نظر گرفته می‌شوند. از همین جهت اقداماتی نظیر مدیریت فعال جامعه مخاطبان (اقداماتی نظیر پاسخ به کامنت‌ها، دایرکت‌ها) برای ادمین‌های اینستاگرام و صاحبان پیج بسیار مهم است زیرا باعث بیشتر دیدن شدند برند در اینستاگرام می‌شود.
  • علاقمندی (Interest): الگوریتم اینستاگرام بر اساس علاقه‌ و تعامل کاربر با محتوا، تصمیم می‌گیرد که کدام محتوا در اینستاگرام برای او جذاب‌تر هستند. اگر کاربر به انواع خاصی از محتوا علاقه دارد و به آن‌ها واکنش مثبتی نشان می‌دهد (مانند لایک و کامنت)، احتمال نمایش پست‌های مشابه به او بیشتر می‌شود.
  • میزان ارتباط محتوا (Relevancy): اینستاگرام در مورد میزان مربوط بودن محتوا تصمیم می‌گیرد. الگوریتم اینستاگرام تلاش می‌کند تا محتواها را با موضوعات پرطرفدار و مرتبط ترتیب دهد. پست‌های جدید مرتبطتر در نظر گرفته میشوند.
  • نحوه فعالیت کاربر در اینستاگرام: هرچه کاربر زمان بیشتری را در اینستاگرام سپری کند، محتوای بیشتری به او نمایش داده می‌شود و اگر کاربر فعالیت چندانی در اینستاگرام نداشته باشد و گهگاهی وارد اینستاگرام شود، الگوریتم اینستاگرام تنها به نمایش پست‌های نزدیکان و دوستانش بسنده می‌کند و این بدین معنی است که کسب و کارها شانس زیادی برای نمایش محتوایشان به این دسته از کاربران ندارند.
  • فرد چه تعداد کاربر را دنبال می‌کند. هرچه تعداد کاربرانی که یک کاربر فالو می‌کند بیشتر باشد، اکانت‌های بیشتری برای نمایش محتوایشان در فید آن کاربر با هم رقابت خواهند کرد.
  • زمان انتشار پست: زمان انتشار پست نیز می‌تواند در رتبه بندی محتوا در اینستاگرام تأثیر بگذارد. اگر پست‌ها، زمانی که کاربران بیشتری آنلاین هستند منتشر ‌شوند، احتمال دیده شدن آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

الگوریتم فید اینستاگرام چگونه کار می‌کند؟

فید اینستاگرام یکی از ویژگی‌های پلتفرم رسانه اجتماعی محبوب اینستاگرام است که به کاربران اجازه می‌دهد در صفحه اصلی خود پیمایش کنند و پست‌ها را از حساب‌هایی که دنبال می‌کنند مشاهده کنند. در فید، کاربران می‌توانند تصاویر، پست‌های اسلایدی و ویدیوهای به اشتراک گذاشته شده توسط حساب‌های دیگر را مشاهده کنند، پست‌ها را لایک کنند و روی آن‌ها نظر بدهند، و محتوای جدید را از طریق حساب‌های پیشنهادی یا هشتگ‌ها کشف کنند.

الگوریتم اینستاگرام

الگوریتم فید اینستاگرام در سال ۲۰۲۳ برای ترتیب و نمایش محتوا از طریق معیارهای مختلفی عمل می‌کند. در فید اینستاگرام، الگوریتم اینستاگرام محتواهای حساب‌های مختلفی که دنبال می‌کنید را مرتب کرده و احتمال تعامل شما با پست را بر اساس معیارهای زیر پیش بینی می‌کند:

  • اطلاعات پست: پست چه تعدادی لایک گرفته است؟ پست کی منتشر شده است؟ آیا لوکیشن پست (موقعیت مکانی) مشخص شده است؟ اگر ویدیو است مدت زمان آن چقدر است؟ این سیگنال‌ها به اینستاگرام کمک می‌کند میزان مربوط بودن و محبوبیت پست را تعیین کند.
  • تعامل کاربران با پست: الگوریتم اینستاگرام به تعداد لایک‌ها، تعداد نظرات، اشتراک‌گذاری‌ها و بازدیدهای پست توجه می‌کند. آیا از دوستان نزدیک شما کسی پست را لایک کرده؟ پست‌هایی که بیشترین تعامل را از کاربران (مانند لایک و کامنت) دریافت کرده‌اند، احتمال نمایش بیشتر در فید شما را دارند.
  • جزئیات پست: اطلاعاتی مانند زمان انتشار، مکان انتشار پست و نوع محتوا (مثلاً ویدیو یا عکس) نیز در ارزیابی پست‌ها مهم هستند. پست‌هایی که معیارهای مختلف را به خوبی پوشش داده‌اند، احتمالاً بیشتر از سایر پست‌ها دیده خواهند شد.
  • سابقه تعامل کاربر با فرد یا حساب: اینستاگرام متوجه رابطه و تعامل شما با دیگر اکانت‌های اینستاگرام می‌شود. اگر با کاربری خاص، بارها تعامل داشته‌اید (مثل کامنت گذاشتن یا لایک کردن)، پست‌های او به نسبت سایرین، در فید اینستاگرام شما بیشتر نمایش داده می‌شوند.
  • فعالیت کلی کاربر در پلتفرم اینستاگرام : الگوریتم اینستاگرام نه تنها به تعامل‌ شما با یک فرد خاص توجه می‌کند، بلکه رفتار شما را نیز زیر ذره بین قرار داده است. تعداد و محتوای پست‌هایی که شما با آن‌ها تعامل داشته‌اید به اینستاگرام کمک می‌کند که پست‌های مورد علاقه شما را تشخیص دهد. به عبارت دیگر، فعالیت‌های شما و علاقه‌مندی‌هایتان، خروجی تصمیم‌گیری الگوریتم اینستاگرام را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

الگوریتم استوری اینستاگرام چگونه کار می‌کند؟

هنگامیکه اینستاگرام را باز می‌کنید اولین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند لیست استوری‌ها در نوار بالایی است. الگوریتم اینستاگرام برای استوری، شبیه الگوریتم فید اینستاگرام است و از سیگنال‌های رتبه‌بندی برای تصمیم‌گیری درباره ترتیب نمایش استوری‌ها استفاده می‌کند. به همین دلیل است که احتمالاً در ثانیه‌ اول که اینستاگرام را باز می‌کنید، استوری بهترین دوست خود را خواهید دید. الگوریتم استوری اینستاگرام برای مرتب کردن و نمایش استوری‌ها، از سیگنال‌ها و عوامل مختلف استفاده می‌کند. الگوریتم استوری بر اساس معیارهای زیر عمل می‌کند:

  • جزئیات استوری: الگوریتم اینستاگرام به اطلاعات مرتبط با استوری توجه می‌کند. این اطلاعات شامل زمان انتشار استوری، استیکر و موسیقی استفاده شده در استوری، متن، و نوع محتوا (مثل عکس یا ویدیو) است. اطلاعات تعاملات کاربران قبلی در سوالات و نظرسنجی‌های اینستاگرامی در الگوریتم استوری اینستاگرام مهم است.
  • اطلاعات فرد منتشرکننده استوری: اینستاگرام از میزان و نحوه تعامل شما با استوری‌های یک فرد خاص (لایک، ریپلای، بازنشر، استیکرهای ارسالی) اطلاع دارد. از این سنجه‌ها برای تعیین اینکه شما چقدر به استوری‌های یک فرد اهمیت می‌دهید استفاده می‌شود.
  • فعالیت شما در اینستاگرام: فعالیت‌های شما در سراسر پلتفرم نیز برای الگوریتم اینستاگرام اهمیت دارد. اگر به تازگی با استوری کاربری تعامل داشته‌اید، احتمالاً دفعه بعدی که اپ را باز کنید استوری او برای شما نمایش داده خواهد شد و بالعکس.

الگوریتم ریلز اینستاگرام چگونه کار می‌کند؟

موفقیت در ریلز اینستاگرام تاثیرات شگرفی در افزایش میزان بازدید صفحه اینستاگرام و افزایش فالوور دارد و اهمیت آشنایی با الگوریتم ریلز اینستاگرام از همین مساله ناشی می‌شود. الگوریتم ریلز اینستاگرام تلاش دارد تا با نمایش محتواهایی که به آن‌ها علاقمندید، شما را سرگرم کند. هدف اصلی ریلز اینستاگرام سرگرم کردن کاربران است و به همین دلیل ویدیوهای خنده دار، سرگرم کننده و جذاب اهمیت بیشتری در ریلز دارند.

الگوریتم ریلز اینستاگرام در سال ۲۰۲۳ به منظور نمایش محتواهای ویدیویی به کاربران از معیارهای مختلفی استفاده می‌کند:

  • فعالیت کاربر: الگوریتم اینستاگرام بر اساس فعالیت‌ شما، ریلزهایی که لایک کردید یا کامنت گذاشتید، متوجه نوع محتوای مورد علاقه شما می‌شود. این اطلاعات به الگوریتم اینستاگرام کمک می‌کند تا ویدیوهایی را به شما نمایش دهد که برایتان جذاب‌تر هستند.
  • سابقه تعامل شما با کاربران: در قسمت ریلز اینستاگرام مثل قسمت اکسپلور، احتمالاً محتوای ویدیویی از پیج‌های جدید و نا آشنا دریافت خواهید کرد. اما اگر قبلاً به نحوی با پیجی تعامل داشتید، اینستاگرام آن تعاملات را در نظر می‌گیرد. احتمالاً به همین دلیل است که در ریلز اینستا محتوای زیادی را از پیج‌هایی می‌بینید که می‌شناسید، اما هنوز آن‌ها را فالو نکرده‌اید.
  • جزئیات ریلز: الگوریتم اینستاگرام بر اساس معیارهایی مانند کپشن، موسیقی ریلز، تجزیه و تحلیل پیکسل‌ها و فریم‌ها تلاش می‌کند تا متوجه شود که موضوع ویدیو چیست و محبوبیت آن را ارزیابی می‌کند. استفاده از کپشن و هشتگ‌های درست باعث موفقیت بیشتر شما در ریلز اینستاگرام میشود.
  • اطلاعات مرتبط با اکانت منتشرکننده ویدیو: الگوریتم اینستاگرام، اطلاعات مربوط به اکانت منتشر کننده ریلز توجه می‌کند. اگر سازنده ویدیو بین مخاطبانش محبوب باشد و ویدیوهای او معمولاً لایک و share زیادی دریافت کنند، اینستاگرام از این اطلاعات استفاده می‌کند.

مهمترین اشتباهات در ریلز اینستاگرام چیست؟

همانطور که ریلز اینستاگرام می‌تواند باعث دیده شدن بیشتر پیج اینستاگرام شما شود، به همان میزان هم می‌تواند باعث افت رتبه حساب کاربری شما شود. استفاده از موارد زیر می‌تواند موجب پسرفت پیج شما شود:

  • انتشار ریلز با وضوح کم (رزولوشن پایین)
  • ریلزهای دارای واتر مارک (مخصوصا ریلز هایی که دارای لوگو TikTok باشند)
  • ریلزهای بی‌صدا
  • استفاده از متن‌های طولانی در ریلز
  • انتشار محتوای سیاسی در ریلز
  • نقض قوانین اینستاگرام

الگوریتم اکسپلور اینستاگرام چگونه کار می‌کند؟

در قسمت اکسپلور اینستاگرام، الگوریتم به پست‌هایی قبلا که دوست داشته‌اید یا با آن‌ها تعامل داشته‌اید نگاه می‌کند و مجموعه‌ای از عکس‌ها و ویدیوها را از اکانت‌های مرتبط که (هنوز!) دنبال نمی‌کنید را نمایش می‌دهد. سپس این عکس‌ها و ویدیوها بر اساس آنچه که بیشتر به آن علاقه دارید رتبه‌بندی می‌شوند، بر اساس اینکه چقدر احتمال دارد پستی را دوست داشته باشید، ذخیره کنید یا به اشتراک بگذارید.

الگوریتم اینستاگرام

الگوریتم اینستاگرام برای اکسپلورر بر اساس معیارهای زیر عمل می‌کند:

  • اطلاعات در مورد پست: الگوریتم اکسپلور اینستاگرام محبوبیت یک پست را بر اساس تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها و ذخیره کردن‌ پست و اینکه این موارد با چه سرعتی اتفاق افتادند، ارزیابی می‌کند.
  • سابقه تعامل شما با کاربران: اغلب محتواهای قسمت اکسپلور از اکانت‌های جدید برای شماست. ام اگر قبلاً با شخصی که پست را به‌ اشتراک گذاشته است تعامل داشته‌اید (مثل لایک کردن یا نظر دادن)، پست‌های او در قسمت اکسپلور اندکی تقویت می‌شوند.
  • فعالیت شما در صفحه اکسپلور: در گذشته چه پست‌هایی لایک کرده‌اید، نظر دادید یا ذخیره کردید؟ نحوه رفتار شما در صفحه اکسپلور در گذشته چگونه بوده است؟ تاریخچه فعالیت شما بر تصمیم اینستاگرام درباره محتواهای مورد علاقه شما موثر است.
  • اطلاعات مرتبط با سازنده پست: اگر یک حساب کاربری در چند هفته اخیر تعامل بالایی با دیگر کاربران داشته باشد، این سیگنال را به اینستاگرام می‌دهد که محتوای آن کاربر احتمالا جذاب است و ارزش دارد که بیشتر دیده شود.

الگوریتم اکسپلور اینستاگرام به منظور ارائه محتوای مطلوب‌تر و جذاب‌تر بر اساس سلیقه و تعاملات شما کاربرد دارد.

آخرین تغییرات الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۳

یکی از ویژگی‌های الگوریتم اینستاگرام این است که همواره در حال تغییر است، بنابراین صاحبان کسب و کار، دیجیتال مارکترها و صاحبان پیج‌های اینستاگرامی باید انعطاف‌پذیر باشند و برای به‌روزرسانی‌های جدید آماده باشند. در ادامه، به برخی از تغییرات اخیر در الگوریتم اینستاگرام اشاره می‌کنیم:

توجه ویژه به تصاویر

در سال ۲۰۲۲، بسیاری از سازندگان اینستاگرام نارضایتی خود را نسبت به الگوریتم اینستاگرام بیان کردند. آن‌ها معتقد بودند که اینستاگرام اپلیکیشینی که در ابتدا برای به اشتراک گذاری تصاویر ساخته شده بود در سال‌های اخیر، ویدیو‌ها را بیشتر نمایش داده در حدی که کاربران احساس کردند که ویدیوهای منتشر شده در مقایسه با عکس‌ها، بازدید، لایک، نظر و اشتراک‌گذاری بسیار بیشتری دارند و الگوریتم جدید اینستاگرام را عامل اصلی این تغییرات می‌دانند.

اوایل سال ۲۰۲۳ بود که موسری در یک پرسش و پاسخ در استوری‌های اینستاگرام خود گفت: “فکر می‌کنم ما در سال ۲۰۲۲ بیش از حد بر روی ویدیو تمرکز داشته و رتبه‌بندی را بیش از حد پیش بردیم. ویدیوهای زیادی را نشان داده و از تصاویر غافل شدیم.” سپس اون به کاربران اطمینان داد که اینستاگرام در تلاش است تا الگوریتم جدید، با فیلم‌ها و عکس‌ها به طور مساوی رفتار کند.

نمایش محتوای جدید به کاربران

طبق گفته های موسری در ریلزی که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، «کمک به کاربر برای کشف محتوایی که به آن علاقه مند است» اولویت اصلی الگوریتم اینستاگرام است. وی همچنین تاکید کرد که اینستاگرام باید فضایی باشد که در هر بار استفاده از آن محتوای جدید و شگفت انگیزی را مشاهده کنید. از صحبت های موسری می‌توان به این نتیجه رسید که محتواهای جدید و یونیک در اولویت الگوریتم جدید اینستاگرام هستند.

اهمیت اینستاگرام به محتواهای مکالمه محور

اینستاگرام در الگوریتم جدید، تنها به تعداد بازدید پست‌ها توجه نمی‌کند. در الگوریتم جدید اینستاگرام محتواهایی که باعث ایجاد مکالمه و بحث بین کاربران می‌شوند و اهمیت بیشتری دارند.

توجه اینستاگرام به محتوای اورجینال

طبق گفته‌های موسری، اکنون محتوای اورجینال در اینستاگرام رتبه بهتری دارد. مدیر عامل اینستاگرام در یک ریلز عنوان کرد که اگر محتوایی که تولید می‌کنید از خودتان باشد، اعتبار بیشتری نسبت به محتوایی دارد که برای شخص دیگری بوده و شما آن را باز نشر می‌کنید. در الگوریتم جدید اینستاگرام تلاش ما بر این بوده است که به محتواهای اصلی ارزش بیشتری در مقایسه با محتوای بازنشرشده قائل شویم. بنابراین هرچه خلاقیت بیشتری به خرج دهید محتوای شما رتبه بهتری می‌گیرد.

پست‌های پیشنهادی اینستاگرام

حتما تاکنون متوجه بخش suggested در فید اینستاگرام خود شده‌اید. در الگورتیم جدید اینستاگرام، پست‌هایی از اکانت‌های مختلف در بخش فید به شما نمایش داده می‌شوند. اینستاگرام باتوجه به میزان علاقه و تعامل شما با اکانت هایی که دنبال می‌کنید، پست‌هایی از پیج‌های مختلف را به شما پیشنهاد می‌کند تا اکانت‌های جدید با محتوای مورد علاقه خود را کشف کنید.

تغییرات فید اینستاگرام

از سال ۲۰۲۲، کاربران اینستاگرام می‌توانند سه فید مختلف اینستاگرام را انتخاب کنند.

فید following: در این فید، محتواها بر اساس آخرین پست انتشار یافته توسط افرادی که دنبال می‌کنید، نمایش داده می‌شوند. در این نوع از فید اینستاگرام شاهد پست‌های پیشنهادی (suggested post) نخواهید بود.

فید home: در فید هوم اینستاگرام، شاهد ترکیبی از پست‌های فالورهایتان و همچنین پست‌های پیشنهادی اینستاگرام خواهید بود. اما توجه داشته باشید که پست‌ها به ترتیب آخرین تاریخ انتشار نمایش داده نمی‌شوند.

فید favorites: این نوع از فید اینستاگرام محتوایی را به شما نمایش می‌دهد که از خود انتخاب کرده‌اید. یعنی محتواهایی که در لیست علاقه‌مندی(favorites) شما هستند. با انتخاب این گزینه، این نوع از فید اینستاگرام در اولویت نمایش به ما قرار می‌گیرند.

الگوریتم اینستاگرام

شما نمی‌توانید فید فالوورهای خود را تعیین کنید، اما فید home به طور پیشفرض برای تمامی اکانت‌ها تنظیم شده است. روش‌های زیادی وجود دارد که محتوای شما در فید home سایر کاربران نمایش داده شود.

۱۰ نکته برای کار با الگوریتم اینستاگرام (و بهتر دیده شدن محتوا)

اکنون که تمامی حقایق و نکات پلتفرم اینستاگرام را آموختیم، باید از آن‌ها استفاده کنیم. در ادامه ۱۰ نکته برای بهتر و بیشتر دیده شدن محتوای شما در اینستاگرام شرح داده شده است:

۱- به قوانین اینستاگرام احترام بگذارید

 اگر شما محتوایی در قالب ریلز، استوری یا پست دراینستاگرام منتشر می‌کنید، این نکته را مد نظر قرار دهید که الگوریتم‌ اینستاگرام جلوی دیده شدن محتواهایی را می‌گیرد که قوانین و دستورالعمل‌های پلتفرم را نقض کنند.

اگر اطلاعات غلط، پست‌هایی که موضوع سیاسی دارند، محتواهایی که ممکن است ناراحت‌کننده و خشن باشند، یا حتی با کیفیت پایین به اشتراک می‌گذارید، ممکن است متوجه شوید که محتوای شما به اندازه کافی دیده نمی‌شود.

۲- محتوای اورجینال منتشر کنید

آدام موسری، مدیر عامل اینستاگرام، تأکید دارد که این پلتفرم اهمیت بیشتری به محتوای اصلی نسبت به محتوای بازنشر شده می‌دهد. بنابراین اگر به دنبال تولید محتوا در این پلتفرم هستید، سعی کنید تا حد امکان خلاق باشید. از صوت و موسیقی اورجینال خودتان در ریلز (reels) استفاده کنید، کپشن‌هایی ارائه دهید که متمایز و آموزنده باشند، همچنین شامل ایده‌های خلاقانه جدید و جالب باشند.

۳- زمانبندی مناسبی برای انتشار محتوا داشته باشید

 تعامل با مخاطبان یک نشانه مهم در اینستاگرام است، بنابراین انتخاب ساعت و روز مناسب برای انتشار محتوا، می‌تواند تأثیر زیادی بر بیشتر دیده شدن آن داشته باشد.

الگوریتم اینستاگرام

برای آگاهی از این که مخاطبین شما چه زمانی فعالیت بیشتری دارند، ابتدا برنامه اینستاگرام را باز کنید، وارد پروفایل خود شوید، گزینه professional dashboard را لمس کنید، از بخش insights گزینه see all را انتخاب کنید سپس گزینه total followers را لمس و بعد از اسکرول صفحه به سمت پایین، روی most active times ضربه زده تا زمان‌هایی که مخاطبین شما فعال‌تر هستند را مشاهده کنید.

حال با برنامه‌ریزی و زمانبندی مناسب، پست‌های خود را انتشار دهید.

۴- تشویق مخاطبین به مشارکت

مشارکت و تعامل در اینستاگرام اهمیت بالایی دارد (واقعیت این است که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی در تمامی شبکه های اجتماعی است).

آمار بازدید خوب است، اما تعداد لایک‌ها، نظرات، اشتراک‌گذاری‌ها و ذخیره‌ کردن‌ها اهمیت بیشتری دارند. با پرسیدن سوالات، اهدای هدایا یا ایجاد پست‌های جذاب قابل اشتراک‌گذاری، مخاطبان را به مشارکت و تعامل با محتوا ترغیب کنید.

چند روش خلاقانه برای ترغیب فالورها به مشارکت و ایجاد مکالمه:

  • سوال پرسیدن از مخاطب: در کپشن پست اینستاگرام، از مخاطبین بخواهید تا نظر یا برداشت خود را از پست شما کامنت کنند. برای مثال با انتشار پستی در خصوص آغاز سال نو، این سوال را بپرسید: هدف شما برای سال جدید چیست؟
  • تگ کردن دوست خود: برای مثال می‌توانید پستی در خصوص افراد شیک پوش (ترجیحا مرتبط با موضوع پیج) انتشار دهید و از فالورهایتان بخواهید که دوست شیک پوش خود را تگ کنند.
  • پاسخ با ایموجی: می‌توانید از فالورهای خود بخواهید تا با ارسال یک ایموجی به پست شما واکنش نشان دهند. برای مثال طرفداران پرسپولیس قلب قرمز و طرفداران استقلال قلب آبی ارسال کنید تا ببینیم طرفداران کدام تیم بیشتر هستند؟

۵- پاسخ به پیام‌ها و کامنت‌ها

این استراتژی کاملا مربوط به تعامل و اینگیجمنت است. هر چه بیشتر با مخاطبان خود در تعامل باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که آن‌ها نیز با شما در تعامل باشند. پاسخ به نظرات و پیام‌ها در دایرکت، اعتماد مخاطبان به شما را افزایش می‌دهد.

۶- استفاده از هشتگ‌های مناسب

هشتگ‌ها در تشخیص موضوع محتوای شما به اینستاگرام کمک می‌کنند. اگر از هشتگ‌ها به درستی استفاده کنید، اینستاگرام پست‌های شما را به کاربران هدف بیشتری نمایش می‌دهد.

به علاوه، برخلاف تبلیغات اینستاگرام، استفاده از هشتگ‌ها کاملا به صورت رایگان هستند. برای مثال اگر محتوای شما در خصوص تبلیغات در اینستاگرام است، می‌توانید از هشتگ‌هایی مثل #تبلیغات_در_اینستاگرام، #تبلیغ_اینستاگرام، #افزایش_فالور، #رشد_پیج_اینستاگرام و … استفاده کنید و در این صورت اینستاگرام متوجه می‌شود که پست شما درمورد تبلیغات در اینستاگرام است و آن را با مخاطبینی که به دنبال محتوای اینچنینی هستند، نمایش می‌دهد.

مکان خود را تگ کنید

درست مانند هشتگ‌ها، تگ‌های موقعیت مکانی، روشی رایگان برای دادن اطلاعات حیاتی به اینستاگرام در مورد پست شما هستند. الگوریتم اینستاگرام، محتوای شما را با سایر افراد در همسایگی شما به اشتراک می‌گذارد، با این فرض که عکس یا ویدیو مربوط به آن‌ها است. همچنین کاربرانی که در جستجوی محتوای منتشر شده در یک منطقه خاص هستند، پست‌هایی که با مکان مورد نظرشان تگ شده‌اند را مشاهده خواهند کرد.

۸- بصورت منظم محتوا منتشر کنید

یکی از مهم‌ترین نکات برای رشد پیج و دیده شدن در اینستاگرام، انتشار پست طبق زمانبندی و به صورت منظم است.

به طور میانگین کسب و کارها در طول روز ۱.۷ پست به اشتراک می‌گذارند، البته اگر این مقدار با کسب و کار کوچک شما در تناقض است، مطمئن باشید که فعالیت منظم شما در اینستاگرام( به عنوان مثال انتشار یک پست در هفته) نیز می‌تواند پیج شما را پیجی فعال به اینستاگرام معرفی کند. انتشار منظم محتوا نیازمند داشتن استراتژی و تنظیم تقویم محتوایی است.

الگوریتم اینستاگرام

9- استفاده از آهنگ‌های پرطرفدار و ترند

ریلزهای اینستاگرام فرصت مناسبی برای گسترش فالورهای شما هستند.

بر خلاف پست‌ها در اینستاگرام، اکثر ریلزهایی که مشاهده می‌کنید برای افرادی هستند که آن‌ها را دنبال نمی‌کنید. درنتیجه ریلزها یک فرصت برای شما هستند. برای دیده شدن ریلزهای خود می‌توانید از آهنگ‌هایی استفاده کنید که محبوب و ترند هستند، این کار کمک می‌کند که محتوای شما به شکل قابل توجهی به مخاطبان بیشتری نمایش داده شود. الگوریتم اینستاگرام به آهنگ‌های ترند، اهمیت بیشتری ‌می‌دهد.

 سعی کنید از آهنگی استفاده کنید که علاوه بر ترند بودن، با محتوای شما نیز مرتبط باشد.

۱۰- تجزیه، تحلیل و پیگیری آمارهای پیج اینستاگرام

هر چقدر هم پرمشغله هستید، دریافت آمار پیج اینستاگرام و بررسی اطلاعات ارایه شده در قسمت اینسایت اینستاگرام، در تمام نکات فوق به شما کمک خواهد کرد.

لازم است یک بار در ماه وقت بگذارید تا به اعداد و ارقام نگاهی بیندازید و ببینید چه چیزی در زمینه محتوا، زمان انتشار پست و هشتگ‌ها به خوبی عمل می‌کند. این کار به شما کمک می‌کند تا از تلاش‌های بی‌فایده جلوگیری کرده و وقت خود را صرف امور مؤثرتر کنید.

با رعایت این ۱۰ نکته، پست‌های شما ۱۰ قدم به اکسپلور اینستاگرام نزدیک‌تر خواهند شد.

جمع‌بندی

در این بخش از مجله گاو بنفش آموختیم که الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ چیست و چگونه کار می‌کند؟ الگوریتم ریلز، پست و استوری اینستاگرام را شرح داده و از اهمیت الگوریتم اینستاگرام آگاه شدیم. دانستیم که در آپدیت جدید الگوریتم اینستاگرام، میزان تعامل با کاربران تا چه اندازه حائز اهمیت است.

در پایان به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما از نکات ذکر شده در این مقاله استفاده کنید تا به نتیحه دلخواه خود برسید. در پایان اگر سوالی درخصوص الگوریتم اینستاگرام دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منابع

  1. The Instagram algorithm: How it works and strategies for 2023
  2. This Is How the Instagram Algorithm Works in 2023