تلگرام تا سال‌ها با هزینه‌ی شخصی پاول دورف (مدیرعامل) سرپا بود، اما افزایش تعداد کاربران نه‌تنها به سرورها فشار می‌آورد بلکه هزینه‌های عملیاتی را افزایش می‌دهد. دورف چندین سال پس از تولد تلگرام، سرانجام تأیید کرد که تبلیغات را به این پیام‌رسان اضافه می‌کند.

تلگرام همواره بیشتر از شرکت‌های تبلیغاتی، به کاربران خودش اتکا کرده است. این پیام‌رسان برای ادامه‌ی سیاستش، مجبور بود ازطریق کاربرانش نیز درآمدزایی کند، اما حتی تبلیغات هم جواب‌گو نبود. در همین راستا، تلگرام سراغ رونمایی سرویس اشتراکی Telegram Premium رفت.

شماری از تحلیلگران امیدوار بودند که تلگرام بتواند ازطریق پروژه‌ی توکن مبتنی‌بر بلاک‌چین خود درآمد خوبی کسب کند و نیازی به راه‌اندازی سرویس اشتراکی نداشته باشد. بااین‌حال پس از بارها تأخیر و مشکلاتی جدی با نهادهای تنظیم مقررات، تلگرام در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که پروژه‌ را رها کرده است و ۱٫۲ میلیارد دلار سرمایه‌ی جمع‌شده را به سرمایه‌گذاران برمی‌گرداند.

تلگرام پرمیوم چیست؟

تلگرام برای کسب درآمد از کاربرانش سرویسی تحت عنوان تلگرام پریمیوم معرفی کرده است. کاربران نسخه‌ی پرمیوم به یک‌سری قابلیت اختصاصی دسترسی پیدا می‌کنند، اما در ازای دسترسی به این قابلیت‌ها باید ماهانه به تلگرام پول پرداخت کنند. خرید تلگرام پرمیوم افزون‌بر اضافه کردن قابلیت‌های جدید، برخی از قابلیت‌های فعلی این پیام‌رسان محبوب را بهبود می‌دهد.

قابلیت های تلگرام پرمیوم

نسخه Premium تلگرام بخشی از محدودیت‌های موجود را کنار زده و امکانت بیشتری را فراهم کرده است. برخی از این تغییرات عبارت‌اند از امکان فالو کردن ۱۰۰۰ کانال (در مقابل ۵۰۰ کانال در نسخه رایگان)، ایجاد حداکثر ۲۰ پوشه چت با حداکثر ۲۰۰ چت، افزودن (در نسخه رایگان فقط ۳ حساب می‌توان ساخت)، پین کردن تا 10 چت در لیست اصلی ( در نسخه رایگان فقط 5 چت رایگان امکان پین شدن داشت) و ذخیره حداکثر 400 فایل GIF (200 فایل در نسخه رایگان) تنها بخشی از محدودیت‌هایی که در حساب پرمیوم تلگرام برداشته شده است.

Telegram Premium همچنین امکان دانلود سریع‌تر، دسترسی به استیکرهای انحصاری، از جمله مواردی با انیمیشن‌های تمام صفحه، واکنش‌های انحصاری، از جمله 10 ایموجی جدید، مدیریت بهبود یافته چت‌ها با ابزارهای جدید برای سازماندهی لیست چت را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

علاوه بر این، نسخه پرمیوم تلگرام اجازه می دهد تا یک بیو طولانی تر با یک پیوند و کاراکترهای بیشتر بنویسید و به تصویر پروفایل خود فایل ویدئو اضافه کنید که برای همه کاربران متحرک نمایش داده شود. همچنین وجود یک گزینه تبدیل صدا به متن، یکی از جدیدترین موارد اضافه شده به تلگرام، برای تبدیل پیام های صوتی به متن وجود دارد.

حتی اعضای تلگرامی که مشترک Premium نیستند همچنان می‌توانند اسناد و فایل‌های داکیومنت بزرگ‌تری را که توسط اعضای Premium برایشان ارسال می‌شود دانلود کنند و استیکرهای منحصربه‌فرد را مشاهده کنند (اگرچه خودشان نمی‌توانند آن‌ها را ارسال کنند).

ویژگی های حریم خصوصی و امنیتی جدید در پریمیوم تلگرام شامل توانایی بایگانی خودکار و بی‌صدا کردن چت‌های جدید است. همچنین مشترکین Premium تلگرام دیگر پیام‌های تبلیغاتی را که در برخی از کانال های عمومی و در تعداد معدودی از کشورها ظاهر می شوند، نخواهند دید. کاربران پریمیوم تلگرام از طریق نشانی که در کنار نام آنها در چت ها و لیست اعضا ظاهر می شود شناسایی می شوند و همچنین می توانند به نمادهای برنامه‌های پریمیوم دسترسی داشته باشند.

تفاوت تلگرام پرمیوم و تلگرام رایگان

در این بخش قصد داریم به تفاوت‌های مهم میان تلگرام نسخه پرمیوم و ورژن عادی آن بپردازیم و ببینیم آیا هزینه‌ای که بابت خرید تلگرام پرمیوم می‌کنیم، ارزش دارد یا خیر.

یکی از نکاتی که پس از فعال سازی تلگرام پرمیوم به راحتی می‌توان متوجه آن شد، دریافت نشان تأیید یا Verification Badge است. به این ترتیب که هر فرد یا شرکتی که اکانت فعلی خود را به تلگرام پرمیوم ارتقا دهد، نمادی آبی رنگ مانند آنچه در شبکه ایکس (توییتر سابق) یا اینستاگرام دیده‌ایم، در کنار نام کاربریش افزوده می‌شود. البته علاوه بر این نماد، کاربران می‌توانند از موارد دلخواه دیگری نیز استفاده کنند.

یکی دیگر از تفاوت‌های عمده میان تلگرام و نسخه پرمیوم تلگرام، میزان حجم فایل‌های آپلودی است. بدین معنا که کاربرانی که فقط از نسخه رایگان تلگرام استفاده می‌کنند تنها مجاز به آپلود فایل‌هایی با حجم ۲ گیگابایت هستند. در صورتی که کاربران تلگرام پرمیوم می‌توانند تا ۴ گیگابایت فایل را آپلود کنند. نکته جالب توجه این است که همه کاربران اجازه دانلود کردن فایل‌های حجیم را خواهند داشت. یعنی اگر کاربری فایل ۴ گیگابایتی را آپلود کند همه کاربران اعم از پرمیوم و عادی می‌توانند فایل را بدون هیچ محدودیت دانلود کنند.

موضوع دیگری افزایش ظرفیت کانال‌ها، استیکرهای اختصاصی، تعداد فولدرهای حاوی چت و امکان پین کردن چت‌های بیشتر در تلگرام پرمیوم است؛ مواردی که در نسخه رایگان شاهد آن‌ها نیستیم.

یکی دیگر از قابلیت‌های مهم در تلگرام پرمیوم وجود Voice-to-text است. اگر فردی برای شما پیام صوتی ارسال کند و شما در شرایطی نباشید که به آن گوش دهید می‌توانید گفته‌های داخل پیام صوتی را در قالب تکست و متن مشاهده کنید.

مورد مهم دیگری که بد نیست به آن اشاره داشته باشیم افزایش سرعت آپلود و دانلود فایل‌ها برای کاربران پرمیوم است. احتمالا شما هم موقع دانلود یا ارسال یک فایل با محدودیت سرعت و قطع و وصل‌های ناگهانی روبه‌رو شده‌اید، اما نگران نباشید این موارد در نسخه پرمیوم تلگرام تا حد زیادی بر طرف شده و شما می‌توانید با سرعت بالاتری اطلاعات خود را ارسال یا دریافت کنید.

چگونه تلگرام پریمیوم را فعال کنیم؟

پرمیوم کردن اکانت تلگرام بدون توجه به محدودیت‌ها در پرداخت‌های بین‌المللی، موضوعی است که کاربران ایرانی به دنبال دانستن آن هستند. در این بخش یکی از ساده‌ترین روش‌های ممکن برای فعال کردن تلگرام پرمیوم را برایتان شرح می‌دهیم.

متأسفانه به دلیل پاره‌ای از مشکلات، امکان استفاده مستقیم از تلگرام پریمیوم در ایران از طریق از بات تلگرامی @Premium Bot  وجود ندارد و در صورتی که کاربران ایرانی بخواهند از این طریق اقدام کنند، احتمالا با پیام زیر مواجه خواهند شد.

اما نگران نباشید، برای حل این مشکل می‌توان با استفاده از سایت یکتا فالوور ، از قابلیت‌ های تلگرام پرمیوم بهره‌مند شد، اما چگونه تلگرام را پرمیوم کنیم؟ وارد داشبورد خود در سایت یکتا فالوور شوید و از قسمت ارسال سفارش تلگرام پرمیوم را انتخاب کنید.